Redaktor płakał, gdy edytował. Lekcja #1: Tę czy tą?


Zacznę od tego, że nie jestem ekspertem – do Miodka mi daleko. Umówmy się, błędów nie popełnia wyłącznie ten, kto nic nie robi. Wystarczy chwila nieuwagi. Myślę jednak, że moja wiedza jest na tyle wystarczająca, że mogę się nią podzielić, z czystym sumieniem nie wprowadzając Was w błąd. Jeśli macie na tyle odwagi, żeby mi zaufać, zapraszam.

Długo się zastanawiałam, od czego by tu zacząć. Pracując przy redakcjach i korektach powieści, pisząc własne, no i oczywiście czytając całą ich masę, trafiam na wiele różnych błędów. Po długim namyśle postanowiłam na pierwszy ogień wziąć dość prostą rzecz, jednak sprawiającą całkiem sporo problemów, a mianowicie: użycie zaimka TEN w odpowiedniej formie, czyli czy .

Chodzi tu oczywiście o słowo pisane. W mowie dopuszczalne są różne rzeczy i niejeden profesor językoznawstwa stwierdzi, że można powiedzieć inaczej. Z tym spierać się nie zamierzam.

Ale do sedna. Zasada jest bardzo prosta, stąd przejdę od razu do konkretów. Wystarczy sprawdzić końcówkę rzeczownika, do którego nasz zaimek się odnosi, a więc:


tĘ książkĘ, tĘ miętĘ, tĘ poduszkĘ


I analogicznie:


tĄ książkĄ, tĄ miętĄ, tĄ poduszkĄ


Przykład: Czy możesz mi podać tę książkę?

Rzecz wydawałaby się dość skomplikowana, gdy dochodzą nam do tego przeróżne przymiotniki, ale po prostu wystarczy kierować się powyższą zasadą, a wszystko będzie idealnie.

Przykład: Czy możesz mi podać wielką, kolorową, owiniętą złotym papierem w szare paski, piękną książkę?

Jak widzicie, nic nam się tutaj nie zmienia. Zaimek wciąż odnosi się do rzeczownika „książka”, dlatego przyjmuje formę tĘ. „Wielką, kolorową, owiniętą złotym papierem w szare paski, piękną” to tylko opis naszego przedmiotu.

PROSTE? PROSTE!

W ramach ćwiczenia w komentarzu podajcie własne zdanie z wykorzystaniem zaimka w formie TĘ/TĄ. No co? Nikt nie mówił, że nie będzie bolało!

Źródło: opracowanie własne na podstawie Słownika języka polskiego PWN.

I na koniec mały bonus, skoro już o Miodku wspomniałam. Znalezione dawno temu w czeluściach internetów, ale wciąż aktualne!
























2 Komentarze

  1. Czy mogłabym zobaczyć TĘ śliczną, zieloną SUKIENKĘ? I jak Pani profesor zaliczone? ❤️ Super post liczę na więcej tego typu 😘

    OdpowiedzUsuń